søndag 11. april 2010

Hvordan jobbe med barnet hjemme

Forfatter: Line Wennersgård
Det er mange typer kreative mammaer, og dette tipset er til de som er hjemme med barn utover det første året. Jeg har gjort meg noen erfaringer som jeg håper å dra med meg videre. Bloggen kan vel så gjerne fungere som huskelapp til meg selv:
Jeg innrømmer det med en gang - Dette er ikke enkelt!
De små krever sitt og prøver man å gjøre alt samtidig og har et stramt tidsskjema blir man bare stressa! Barnet blir sutrete, og man vil jo gjerne få en fin opplevelse av det å gå hjemme. Man skal jo kose seg!

Dette er min hverdag:
Jeg har innsett at jeg ikke klarer å være så aktiv med jobben min som jeg noen ganger ønsker. Dette med å senke ambisjonene er veldig viktig.

Når man er hjemmeværende blir man ikke like effektiv hele tiden, men alt til sin tid, man har tatt et valg og det er bare å slappe av med den situasjonen man er i!

Første regel er at arbeidet ikke skal gå utover sønnen min. Han skal få oppmerksomhet når han vil, leke med meg og føle seg trygg på at jeg er der og ser han.

Jeg bruker god tid til å lage og spise de måltidene vi har - jeg synes dette er veldig koselige stunder. Vi går i åpen barnehage to ganger i uken, og min arbeidstid blir når han sover eller leker opptatt for seg selv. Noen ganger er det også nok at jeg sitter ved siden av han på lekematta, så da blir pcen eller skisseboka med ned de også.

Kvelden fri
Jeg prøver å ikke jobbe hver kveld med mindre jeg må. Deadlines og bestillinger krever full oppmerksomhet og må taes om kvelden, ellers er jeg heldig som har besteforeldre som gjerne tar han noen dager. Kveldene er gode å bruke til å tenke, kose seg med kjærsten sin og selvfølgelig rydde litt.

Integrer barnet i arbeidet ditt
Jeg har også hatt kjempe suksess med å gi Nikolai egen plass i studioet (som er et rom hjemme).
Her har han eget tegnestativ fra Ikea til kun 200,-, et hus i vinduskarmen og egen stol ved siden av min. Jeg får ofte selskap til skissene mine og en traktor på tastaturet, men i stedet for å bli irritert er jeg veldig takknemlig for at han liker å være sammen med meg og vi deler mange små krusseduller sammen. Det har blitt en "viktig" ting for han å gå på tegnerommet, det er en egen stemning der.
Jeg blir veldig inspirert av han, og ser at stilen min er blitt veldig påvirket. Det har blitt mer digitalt arbeid og flere tusj-illustrasjoner enn fine art og malerier.... tar så mye mindre plass og mindre materialer han kan stikke av med eller kline utover - keep it simple.


Bruk hjemme-med-barnet-tiden til å utvikle konseptet ditt. Tiden med dem flyr så fort, så benytt sjansen, hvis du har mulighet, til å la ideene dine utvikle seg og modnes. Og som de fleste kreative mennesker som har hodet fullt av alle slags rariteter, så gjelder det å sortere ut hva du vil ta for deg først. Å holde på med en milion ting kan være nytteløst. Lær deg å gjøre en ting ferdig - skikkelig. Den der var en pekepinn til megselv...

Jeg lærer stadig. Og må repetere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar