mandag 12. april 2010

Samfunnsansvar og entreprenørskap - motsetninger eller noe som naturlig hører sammen?

Forfatter: Anne Morkemo

Samfunnsansvar, eller CSR (Corporate Social Responsibility) blir heldigvis en viktigere del av forretningsutviklingen. Jeg merker en stor endring i fokus på dette området bare på de 2 årene jeg har jobbet som gründer. Da jeg for noen år siden tok opp med forretningsutviklere at jeg ville at samfunnsansvar skulle være en del av min forretningsvirksomhet, fikk jeg som svar: ”Fint at du tenker på andre, men vent med det til du begynner å tjene penger.”

Samfunnsansvar mye mer enn penger

Svar som det har en tendens til å ha en helt motsatt virkning på meg, og jeg begynte å undersøke dette nærmere. Jeg verken ville eller kunne vente med dette til jeg begynte å tjene penger, det ville ta år hvis jeg var heldig. Eller det hele kunne bli en total fiasko, og hvem har bestemt at det å ta samfunnsansvar er bundet opp med det å ha penger? For meg handlet det mer om å ha en retning og et verdigrunnlag i forhold til alle valgene en blir stilt overfor som gründer.

Innovasjon Norge

Her forventes det at dette skal innarbeides fra et tidlig tidspunkt i bedriftsutviklingen, og de vil ha økt fokus på dette fremover. Bra! Trude Andersen fagansvarlig for CSR hos Innovasjon Norge sa noe kort og greit som er et viktig argument for å ta samfunnsansvar. ”Det er både rett og lurt”. Ja, selvfølgelig er det!

Gründere og samfunnsansvar

En undersøkelse studenter ved NTNU gjorde i februar 2009 om temaet, viser at bare cirka halvparten har konkrete retningslinjer eller praksis for hvordan de skal yte samfunnsansvar. Og utgangspunktet var bra – nesten samtlige hadde det på ”blokka” som en viktig del da de startet selskapet. Undersøkelsen kan vise at det er lett at samfunnsansvar forsvinner i alt det andre som en gründer må tenke på, eller at det også er vanskelig å omsette ”gode hensikter” til praktisk handling. Og en av grunnene er muligens at en tror det handler om penger. At samfunnsansvar bare handler om å gi en viss sum kroner til en aller annen organisasjon hvert år. Min erfaring er at det er mye enklere, mye viktigere og mer meningsfylt enn som så.

Det går fremover!
I dag merker jeg et helt annet fokus på samfunnsansvar. I vår kom stortingsmelding nr 10 om ”Næringslivets ansvar i en global økonomi” – som jeg anbefaler alle å lese som en god start på å forstå hva dette dreier seg om.

Vi har nettopp deltatt i den nasjonale finalen i Venture Cup, en forretningsplan konkurranse. Og noe som vi er svært glade for ble vektlagt i spørrerunden fra juryen, er samfunnsansvar og hva vi har tenkt i forhold til det. Vi fikk til og med spørsmål om vi visste gjennomsnittsalderen på de som jobbet på fabrikken vi produserer på i Kina! Da blir jeg ikke lite stolt da vi ikke bare kan svare på det, men også hvor mange timer arbeidsdag de har, lunsjpause, helsetilbud og hvordan det ser ut på fabrikken. Vi har vært der! Vi bryr oss!

Samfunnsansvar i praksis

Det er egentlig ganske enkelt og ikke minst motiverende å tenke samfunnsansvar og handle deretter. Vi har klare meninger om hvordan vi vil drive selskapet vårt, og ønsker å ta samfunnsansvar i alle sammenhenger vi operer. Og det koster ikke penger! Det handler om å ta verdivalg, ha en god porsjon etisk bevissthet og omsette det i praksis som for eksempel å velge rett produsent. Eller enda enklere, det handler om å dele. Dele på erfaringer, kompetanse, nettverk og engasjement – du får garantert mer tilbake en hva du klarer å gi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar