søndag 11. april 2010

Margrethe med hjertet i hånden

Margrethe hadde fått 3 barn og følte på mange måter at livet var begynt å bli hektisk. Hun bestemte seg derfor for å være hjemmeværende en liten periode. Hun forsøkte forskjellige ting – blant annet toving av ull. En dag kom ideen om akrylproduserte interiørartikler opp. De siste 3 årene har hun eksperimentert med å lage flere bruks – og pyntegjenstander. Mest populære er hjertene hennes.
  
Alltid gøy på jobb! 
”Jeg har alltid drevet med noe kreativt, og har nok innerst inne hatt et ønske om å leve av det,” sier hun til Kreativmamma. Hun er bosatt på Fagerstrand sammen med mannen og de 3 guttene sine. Enhetsforetaket MOS-art har gitt henne bedre selvtillit og hun trives godt som kunstner. Produksjonen av hjertene er mer en livsstil enn en jobb. ”Det høres kanskje litt rart ut, men det er faktisk veldig gøy å jobbe med de ulike produktene. Jeg er like gira, enten det er på dagtid, kveldstid, ukedag eller helg.”

Originalt, flott og kreativt.
Produktene hun lager i tillegg til hjertene er vaser, boller, fat og små skulpturer. Hun laminerer ulike ting i akrylen. Det kan være sand, kvister, skjell, perler, garn og andre kreative ideer. I tillegg til å selge produktene privat og på markeder, selger hun dem også gjennom forhandlere. Drømmen er å utvide konseptet og selge produktene til større butikker rundt i Norge.
”Når man driver for seg selv går tankene og motivasjonen opp og ned – og det har det gjort for meg også”, sier hun. Til tider opplever hun arbeidet som vanskelig og tidkrevende. Motivasjonen kan gå opp og ned. Hun har selv ansvar for alt – produksjon, webdesign, markedsføring, økonomi og produksjon. Til tider er dette mye å holde orden på. ”Dette er hverdagen for mange næringsdrivende. Jeg har også mange fordeler som jeg velger å fokusere på.”

Venner og familie – viktige støttespillere. 
Selv om mange trodde at dette en periode bare var en hobby, føler hun at familie og venner har oppmuntret henne. ”Innerst inne har jeg alltid selv hatt tro på dette. Selv om jeg til tider har følt meg frustrert og uten motivasjon, så føler jeg hver gang at dette bare er en fase som går over. Jeg må være disiplinert, men det gjør ikke så mye når dette er noe jeg brenner for.”
Jobben er nok mer stykkevis og delt enn for folk flest. Margrethe starter når guttene er levert på skolen. Da rydder hun unna kjøkkenbordet og starter arbeidet. I tillegg til utstyret som kreves for å lage hjertene, bruker hun også en gammel, utbrukt komfyr. Genial forretningsidè, spør du meg.
På kvelden tar hun mer det administrative arbeidet, som regnskap, kontakt med aktuelle samarbeidspartnere og annet. ”Jeg har vurdert å gå tilbake til kontorjobb, men vet at jeg kommer til å bli veldig lei etter de første 14 dagene, ikke minst at noen skal bestemme at jeg skal begynne kl. 08.00. Dette slipper jeg nå og har forklart guttene og mannen min at jeg faktisk er på jobb her på kjøkkenet.”

Spennende fremtidsplaner.  
Motivasjonen fremover er at produktene hennes faktisk gir henne en del inntekter. ”Noen tror fortsatt at dette er en hobby, men da sier jeg klart ifra at det er firmaet mitt. Jeg må innrømme at jeg er stolt over å ha skapt noe nytt og unikt, som jeg ikke har sett andre steder. Jeg tror at alt går bra – så lenge man har tro på seg selv og sin idè. Det er vel det beste rådet jeg kan gi til andre mammagründere.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar